Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

MEKO 200HN (4)

Στα μέσα της δεκαετίας του '80 το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε την προμήθεια 4 σύγχρονων φρεγατών και η τελική επιλογή του τύπου MEKO 200HN ανακοινώθηκε στις 18 Απριλίου 1988. Στις 10 Φεβρουαρίου 1989 υπογράφτηκε η σύμβαση με την κοινοπραξία των γερμανικών εταιριών Blohm + Voss AG (B+V) και Thyssen Rheinstahl Technik για τη ναυπήγηση του πρώτου πλοίου σε γερμανικά ναυπηγεία, ενώ τα υπόλοιπα τρία ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα με την παροχή υλικών και υπηρεσιών από την κοινοπραξία.
Το κόστος της σύμβασης για τις 4 φρεγάτες ανήλθε σε 1.034.000.000 γερμανικά μάρκα, εκ των οποίων τα 100.000.000 καλύπτονται από δωρεάν οικονομική βοήθεια της Γερμανικής Κυβέρνησης, ενώ για τα υπόλοιπα εξασφαλίστηκε τραπεζικό δάνειο. H απόκτηση συστημάτων και εξοπλισμού από τις ΗΠΑ πρόσθετου κόστους 300.000.000 δολαρίων περίπου χρηματοδοτήθηκε από διαθέσιμες πιστώσεις FMF, ενώ η σύμβαση που υπέγραψε το Π.Ν. με τα Ελληνικά Ναυπηγεία στις 10 Μαϊου 1989 καλύπτει τις εγχώριες δαπάνες του προγράμματος ύψους 34.200.000.000 δραχμών. Έτσι το συνολικό κόστος έφθανε τα 1.232.000.000 δολάρια και η επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου τα 1.170.000.000 δολάρια μετά την αφαίρεση της γερμανικής δωρεάν βοήθειας. Τέλος η Γερμανική κοινοπραξία δεσμεύθηκε για την υλοποίηση αντισταθμιστικών ωφελημάτων (offsets) ύψους 672.000.000 μάρκων, καλύπτοντας το 72% της ελληνικής δαπάνης. Από αυτά, τα 302.000.000 μάρκα αφορούν στον αμυντικό τομέα.
Η παράδοση της πρώτης φρεγάτας MEKO 200HN (F452 ΥΔΡΑ) αποτέλεσε ιστορικό γεγονός, καθώς ήταν η πρώτη μονάδα στόλου που ναυπηγήθηκε ειδικά για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό μετά τα αντιτορπιλικά ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ I και ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, τα οποία παραδόθηκαν το 1939.

ΜΕΚΟ
Το ακρωνύμιο MEKO προέρχεται από την έκφραση MEhrzweck KOmbination που σημαίνει «Συνδυασμός Πολλαπλών Χρήσεων» και αποτελεί σήμα κατατεθέν της σειράς τυποποιημένων πλοίων των ναυπηγείων B+V με εναλλακτικά συστήματα πρόωσης και εξοπλισμού. Κάθε πλοίο τύπου MEKO διαθέτει υποδοχές τυποποιημένων διαστάσεων για την εγκατάσταση εναλλακτικών οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων, τα οποία προηγουμένως τοποθετούνται με το σύνολο των υποσυστημάτων τους σε κιβώτια ή πλαίσια συμβατών διαστάσεων σχηματίζοντας Λειτουργικές Μονάδες (Funktions Einheits: FE). H μηχανική στήριξη των FE και η λειτουργική τους ολοκλήρωση στα δίκτυα δεδομένων, ηλεκτρικής ισχύος και υδρόψυξης του πλοίου εξασφαλίζεται με τυποποιημένες διασυνδέσεις. Επιπλέον των FE οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων, υπάρχουν FE ιστών και τυποποιημένες παλέτες όπου τοποθετείται εξοπλισμός χειρισμού των συστημάτων και δικτύων του πλοίου όπως οι κονσόλες του Κέντρου Πληροφοριών Μάχης (CIC). Οι FE και παλέτες ηλεκτρονικών διαθέτουν αναρτήσεις απορρόφησης κραδασμών. Σε σύγκριση με τις συμβατικές μεθόδους ναυπήγησης, η τεχνική MEKO παρουσιάζει συνοπτικά τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:
-Το ναυπηγείο καλύπτει ευρύτατο φάσμα επιχειρησιακών και τεχνικών απαιτήσεων διαφορετικών ναυτικών δυνάμεων, προσφέροντας εναλλακτικές διαμορφώσεις εξοπλισμού ενός τυποποιημένου σκάφους χωρίς επιβάρυνση με δαπάνες σχεδίασης μετατροπών.
-O σαφής διαχωρισμός μεταξύ πλοίου φορέα και εξοπλισμού επιτρέπει την αναμφισβήτητη διάκριση των συμβατικών υποχρεώσεων του ναυπηγείου και των κατασκευαστών συστημάτων.
-H παράλληλη κατασκευή των FE και του πλοίου εξοικονομεί χρόνο και περιορίζει το κόστος. Επιπλέον τα οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα τοποθετούνται σε FE και παλέτες υπό ιδανικές συνθήκες στις εγκαταστάσεις του κατασκευαστή, χωρίς να υπόκεινται σε καταπονήσεις στο ναυπηγείο.
- Τα ανοίγματα των καταστρωμάτων και οι υποδοχές για την εγκατάσταση των FE οπλικών συστημάτων εξασφαλίζουν διόδους για την εγκατάσταση των FE ηλεκτρονικών συστημάτων και παλετών στο εσωτερικό του πλοίου: οι δίοδοι διευκολύνουν επίσης την αντικατάσταση διαφόρων συστημάτων για επισκευή ή συντήρηση.
-H εγκατάσταση των οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων εκτελείται στα τελικά στάδια ναυπήγησης του πλοίου και σε ελάχιστο χρόνο.
-Περιορίζονται στο ελάχιστο οι περίοδοι παραμονής εκτός επιχειρησιακής ετοιμότητας για την αντικατάσταση FE με ελαττωματικά οπλικά ή ηλεκτρονικά συστήματα.
-H τεχνική MEKO επιτρέπει τον εκσυγχρονισμό ενός πλοίου ώστε να παραμένει αξιόμαχο στα 40 έτη της διάρκειας ζωής του, με την απλή αντικατάσταση των FE οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων από FE με προηγμένα συστήματα χωρίς χρονοβόρες μετατροπές υψηλού κόστους. Έτσι εξασφαλίζεται η προσαρμογή του πλοίου στις ποιοτικές και ποσοτικές μεταβολές της απειλής, καθώς και στις τεχνολογικές εξελίξεις.

MEKO Mod3
Οι φρεγάτες και κορβέτες των ναυτικών δυνάμεων Νιγηρίας και Αργεντινής αποτέλεσαν την πρώτη γενιά πλοίων τύπου MEKO: η σχετική εμπειρία ενσωματώθηκε στις τέσσερις φρεγάτες δεύτερης γενιάς κλάσης YAVUZ του TN. Οι μεταγενέστερες φρεγάτες τύπου MEKO 200 περιλαμβανομένων των πλοίων του Π.Ν. ανήκουν στην τρίτη γενιά: στα πλοία τύπου MEKO Mod3 αξιοποιούνται πληρέστερα οι προοπτικές της εγκατάστασης οπλικών και ηλεκρονικών συστημάτων σε FE, ενώ βελτιώνονται δραματικά οι ικανότητες επιβίωσης μετά από πλήγματα.
Παλαιότερα, η μεταφορά δεδομένων μεταξύ των διαφόρων οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων και μεταξύ αυτών και του συστήματος Διοίκησης και Ελέγχου (C2) εκτελείται με καλωδιώσεις από σημείο σε σημείο: κάθε FE συνδέεται απευθείας με το σύνολο των υπολοίπων FE που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική λειτουργία της και με το σύστημα C2.
Από το 1981 τα ναυπηγεία B+V ασχολήθηκαν με την ανάπτυξη της τυποποιημένης Μονάδας Υπολογιστή Πολλαπλής Διασύνδεσης (MICE) και του ψηφιακού Δικτύου Σύνδεσης Δεδομένων και Πληροφοριών (DAIL). Κάθε FE μετατρέπεται σε Ευφυή Λειτουργική Μονάδα (IFE) με την εγκατάσταση μονάδας MICE που διαθέτει μικροεπεξεργαστή, μνήμη και τις απαραίτητες εφαρμογές διασύνδεσης του οπλικού ή ηλεκτρονικού συστήματος της συγκεκριμένης IFE. Οι μονάδες MICE συνδέουν τις IFE με την αρτηρία δεδομένων DAIL μέσω τυποποιημένης ψηφιακής διασύνδεσης Ethernet IEEE 802.3: έτσι κάθε IFE μετέχει αυτόνομα στο δίκτυο DAIL και μέσω της μονάδας MICE μπορεί να μεταδίδει, να δέχεται και να επεξεργάζεται δεδομένα. Επιπλέον κάθε MICE λειτουργεί ως Ενσωματωμένος Εξοπλισμός Δοκιμών (BITE) για την αντίστοιχη IFE. Για να εξασφαλίζεται η λειτουργία του συστήματος μάχης των πλοίων σε περίπτωση εχθρικού πλήγματος ή βλάβης, η αρχιτεκτονική του DAIL περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο ανεξάρτητα δίκτυα με δυνατότητα επέκτασης στα οκτώ. Οι λειτουργίες της στοιχειώδους έκδοσης του DAIL (2 κανάλια) κατανέμονται στο Δίκτυο A για δεδομένα C2 και στο Δίκτυο B για δεδομένα ναυτιλίας και πλεύσης: φυσικά τα δίκτυα μπορούν να ανταλλάσσουν λειτουργίες μεταξύ τους, ενώ κάθε ένα δίκτυο DAIL μπορεί να αναλάβει όλες τις λειτουργίες. H τεχνολογία τυποποιημένων διασυνδέσεων και αρτηριών δεδομένων MICE/DAIL επεκτείνει δραματικά την ευελιξία σχεδίασης διαφορετικών διαμορφώσεων εξοπλισμού των πλοίων τύπου MEKO Mod3. Ανάλογη ευελιξία απαιτείται από το σύστημα C2, το οποίο πρέπει να παρέχει ικανότητα διασύνδεσης με εξοπλισμό και λογισμικό διαφορετικών τεχνολογιών από διαφόρους κατασκευαστές. Εξαιτίας της απαίτησης αυτής, το σύστημα C2 διαθέτει ανεξάρτητη εσωτερική αρτηρία δεδομένων αποτελούμενη από τουλάχιστον δύο τοπικά δίκτυα για λόγους επιβίωσης: έτσι οι κονσόλες και τα υπόλοιπα συστήματα στο Κέντρο Μάχης (CIC) ανταλλάσσουν δεδομένα μεταξύ τους στο τοπικό αυτό επίπεδο διοίκησης και ελέγχου. H τοπική αρτηρία δεδομένων του συστήματος C2 διασυνδέεται στο συνολικό δίκτυο DAIL του πλοίου μέσω τουλάχιστον δύο μονάδων MICE που λειτουργούν ως είσοδοι.
H εγκατάσταση δικτύου δεδομένων MICE/DAIL εγκαινιάσθηκε στις τρεις φρεγάτες τύπου MEKO 200PN του Πορτογαλικού Ναυτικού, δοκιμάσθηκε με απόλυτη επιτυχία και αποτελεί οργανικό χαρακτηριστικό των πλοίων τύπου MEKO Mod3 απλοποιώντας δραματικά την αναβάθμιση των μαχητικών ικανοτήτων τους στο μέλλον, με την προσθήκη ή αντικατάσταση IFE οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων.
Πρόσθετο χαρακτηριστικό είναι η υποδιαίρεση των πλοίων τύπου MEKO Mod3 στο μέγιστο δυνατό αριθμό υδατοστεγών διαμερισμάτων με το μέγιστο εφικτό βαθμό ανεξαρτησίας μεταξύ τους όσον αφορά στα δίκτυα εξαερισμού και κλιματισμού, παροχής ηλεκτρικής ισχύος, πυρόσβεσης, εποπτείας και ελέγχου υπηρεσιών του πλοίου. Εμπειρίες πληγμάτων σε πλοία όπως κατά τον Πόλεμο των Φόκλαντς απέδειξαν πως η παραδοσιακή διαμήκης διάταξη των δικτύων υπηρεσιών υπονομεύει καίρια την αντοχή και στεγανότητα των εγκαρσίων διαφραγμάτων λόγω των πολλαπλών τους διατρήσεων. Με την καθετοποίηση των δικτύων υπηρεσιών στα πλοία τύπου MEKO Mod3 επιτυγχάνεται η ελαχιστοποίηση της διάτρησης των διαφραγμάτων και η διαμόρφωση αυτοδύναμων υδατοστεγών διαμερισμάτων, καθένα από τα οποία διαθέτει τα ακόλουθα ανεξάρτητα συστήματα:
- Ανεξάρτητο Σύστημα Εξαερισμού και Κλιματισμού. Τα πλοία τύπου MEKO Mod3 διαθέτουν Σύστημα Κλιματισμού Μόνιμης Προστασίας (DSK) που καλύπτει το σύνολο των εσωτερικών κλιματικών απαιτήσεων για το πλήρωμα και τον εξοπλισμό. Κάθε υδατοστεγές διαμέρισμα έχει μία ανεξάρτητη μονάδα (LUFE) και όλο το σκάφος διαθέτει εννέα από αυτές που εκτός των άλλων προσφέρουν προστασία ΡΒΧΠ. Το σύστημα εξαερισμού και κλιματισμού είναι σχεδιασμένο ώστε να περιορίζει τη φωτιά και τον καπνό σε περίπτωση πλήγματος ή ατυχήματος.
- Αυτόνομο Σύστημα Διανομής Ηλεκτρικής Ισχύος. Τα υδατοστεγή διαμερίσματα του πλοίου εκτός των ακραίων, τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ισχύ αποκλειστικά από συγκεκριμένο Κέντρο Φορτίου (LC) μέσω ανεξάρτητου δικτύου διανομής: η φρεγάτα MEKO 200HN διαθέτει συνολικά δεκατρία LC κατασκευής Siemens, όπως και οι δύο κύριοι πίνακες διανομής που είναι εγκατεστημένοι σε σημαντική απόσταση μεταξύ τους για λόγους επιβίωσης. Οι διατρήσεις των διαφραγμάτων από τις κύριες παροχές είναι υδατοστεγείς, αεροστεγείς και αποκλείουν την εξάπλωση της φωτιάς. Οι παροχές περιλαμβάνουν τριφασικό ρεύμα 440V, 60Hz, μονοφασικό 115V, 400Hz και ειδική παροχή μονοφασικού ρεύματος 220V, 60Hz για νοσοκομειακό εξοπλισμό.
- Αυτόνομο Σύστημα Ελέγχου και Εποπτείας Μηχανοστασίου και Υπηρεσιών. Τα συστήματα πρόωσης, παροχής ηλεκτρικής ισχύος, εξαερισμού και κλιματισμού, προστασίας NBC, πυρόσβεσης και ελέγχου καταστροφών ελέγχονται και εποπτεύονται από το κεντρικό Ναυτικό Σύστημα Αυτοματισμού (NAUTOS) της Siemens: μέσω δύο ανεξάρτητων δικτύων της τυποποιημένης αρτηρίας δεδομένων Ethernet IEEE 802.3 στο Κατάστρωμα 4, το NAUTOS δέχεται δεδομένα και μεταβιβάζει εντολές σε εννέα ανεξάρτητους υποσταθμούς του συστήματος που είναι ενσωματωμένοι στα Κέντρα Φορτίου της φρεγάτας MEKO 200HN. H αρτηρία δεδομένων του NAUTOS δεν πρέπει να συγχέεται με το δίκτυο διασύνδεσης και αρτηρίας δεδομένων MICE/DAIL του συστήματος μάχης. Το σύστημα NAUTOS ελέγχεται κεντρικά από την Αίθουσα Ελέγχου Μηχανοστασίου (MCR) όπου είναι εγκατεστημένη κονσόλα με τέσσερις θέσεις χειριστών, καθένας από τους οποίους διαθέτει δύο έγχρωμες οθόνες: κάθε θέση μπορεί να αναλάβει τον έλεγχο του συνόλου των λειτουργιών. H κονσόλα του NAUTOS λειτουργεί επίσης ως Αρχηγείο Ελέγχου Καταστροφών (DCHQ) του πλοίου: εισερχόμενες πληροφορίες για την πραγματική κατάσταση των δικτύων υπηρεσιών και εξερχόμενες εντολές ελέγχου τους απεικονίζονται στις οθόνες του NAUTOS, σε πλήρη διαγράμματα συστημάτων ή σε μεγεθύνσεις τμημάτων τους. Επιπλέον το NAUTOS παρουσιάζει αυτόματα στους χειριστές τις εναλλακτικές επιλογές αντιμετώπισης καταστροφών. Σε περίπτωση αχρήστευσης του DCHQ, τις ζωτικές λειτουργίες ελέγχου του συστήματος NAUTOS αναλαμβάνουν οι δύο Βάσεις Ελέγχου Καταστροφών Τμήματος (DCSB) που βρίσκονται σε αντίθετα άκρα του πλοίου και αντιστοιχούν στις ισάριθμες περιοχές ελέγχου καταστροφών στις οποίες υποδιαιρείται η φρεγάτα.
- Ανεξάρτητο Σύστημα Πυρόσβεσης. Κάθε υδατοστεγές διαμέρισμα του πλοίου εκτός των ακραίων διαθέτει ανεξάρτητη εισαγωγή θαλασσίου ύδατος και αντλία για την τροφοδοσία του ανεξάρτητου δικτύου πυρόσβεσης, ψεκασμού προστασίας ΡΒΧΠ και ψύξης των διαμερισμάτων πυρομαχικών.
'Ετσι η φρεγάτα MEKO 200HN υποδιαιρείται σε εννέα τμήματα με εντελώς ανεξάρτητα συστήματα πυρόσβεσης θαλασσίου ύδατος. H ενεργοποίηση των αντλιών, η πίεση ύδατος, η ρύθμιση των βαλβίδων και τα συστήματα ψεκασμού παρακολουθούνται και ελέγχονται με τηλεχειρισμό από το DCHQ ή από τις δύο DCSB, ενώ είναι δυνατός ο τοπικός έλεγχος από το πλήρωμα. Τα εγκάρσια υδατοστεγή διαφράγματα διαθέτουν αντιπυρική μόνωση και διαιρούν τη φρεγάτα MEKO 200HN σε έντεκα αντιπυρικές ζώνες. Επίσης ζωτικά διαμερίσματα σε περιοχές υψηλού κινδύνου διαθέτουν στρώμα αντιπυρικής μόνωσης στο κατάστρωμα. H μόνωση μπορεί να αποτρέψει την άνοδο της θερμοκρασίας διαμέσω ενός χαλύβδινου διαφράγματος στους 139ψC επί 30 λεπτά: ο χρόνος αυτός επιτρέπει να σχηματισθεί σαφής αντίληψη των καταστροφών μάχης, να συγκροτηθούν ομάδες πυρόσβεσης και να επιλεγούν τα κατάλληλα πυροσβεστικά μέσα.
Τα παραπάνω χαρακτηριστικά παρέχουν στα πλοία τύπου MEKO Mod3 υψηλή ικανότητα επιβίωσης από εχθρικά πλήγματα: στα πλοία αυτά ανήκουν οι τέσσερις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ του Π.Ν. και οι δύο φρεγάτες τύπου MEKO 200TN Track II. Κάθε φρεγάτα κλάσης ΥΔΡΑ θα διαθέτει τέσσερα IFE οπλικών συστημάτων, δέκα IFE ηλεκτρονικών συστημάτων, δύο IFE ιστών, δέκα παλέτες και εννέα LUFE.


To σκάφος
H φρεγάτα MEKO 200 αποτελεί ουσιαστικά σμίκρυνση της φρεγάτας MEKO 360, σε σύγκριση όμως με την κλάση YAVUZ του TN οι διαστάσεις και το εκτόπισμα των φρεγατών τύπου MEKO Mod3 αυξήθηκαν σημαντικά.  Τα χαρακτηριστικά του σκάφους της φρεγάτας MEKO 200HN εξασφαλίζουν αύξηση του εσωτερικού όγκου και της επιφάνειας καταστρωμάτων, καθώς και βελτίωση της συμπεριφοράς διατοίχισης και της ευστάθειας μετά από πλήγματα. Οι απαιτήσεις ομαλής πλεύσης στηρίζονται στις χειμερινές καιρικές συνθήκες του Βορείου Ατλαντικού, ενώ ειδική έμφαση αποδόθηκε στις σχετικές απαιτήσεις για επιχειρήσεις ελικοπτέρου. Το πλοίο ικανοποιεί τις απαιτήσεις ευστάθειας των Κανονισμών Ναυπήγησης του USN. Αξίζει να σημειωθεί πως σε αντίθεση με τις φρεγάτες των TN και PN, οι φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ διαθέτουν πρόσθετο παραπέτο ή δύφρακτο στην πλώρη, για να αποτρέπεται η κατάκλυση του πρωραίου καταστρώματος υπό συνθήκες βίαιης πρόνευσης. Το πλάτος του καταστρώματος πτήσεων εκτείνεται στο μέγιστο πλάτος του σκάφους παρέχοντας εξαιρετικά ικανοποιητικές διαστάσεις για πλοίο του μεγέθους αυτού και ενισχύοντας την ασφάλεια διεξαγωγής επιχειρήσεων ελικοπτέρου. H διατοίχιση ελαττώνεται δραστικά από το σχήμα του σκάφους, τα σταθερά πτερύγια μήκους 12% της ισάλου γραμμής και το ζεύγος πτερυγίων ενεργού σταθεροποίησης. O θόλος του σόναρ βρίσκεται στο 18% του μήκους της ισάλου από την πρωραία κάθετο, ώστε να προστατεύεται από τις διαταράξεις της πλώρης και την πρόνευση υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Το μοναδικό ηλεκτροϋδραυλικό πηδάλιο παρέχει επαρκή ικανότητα ελιγμών. Εκτεταμένες δοκιμές υπό κλίμακα σε ειδικές δεξαμενές επιβεβαίωσαν τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Το σκάφος κατασκευάζεται από χάλυβα και διαθέτει τρία καταστρώματα: τα δύο είναι συνεχή, ενώ το τρίτο εκτείνεται εμπρός και πίσω από τα κύρια μηχανοστάσια. Το σκάφος υποδιαιρείται σε δώδεκα διαμερίσματα από έντεκα υδατοστεγή διαφράγματα, ενώ οι δεξαμενές καυσίμων βρίσκονται αποκλειστικά κάτω από την ίσαλο γραμμή. Από χάλυβα κατασκευάζεται επίσης η ενιαία υπερκατασκευή που ενσωματώνει χαρακτηριστικά περιορισμού της διατομής ραντάρ (RCS) και του υπέρυθρου (IR) ίχνους του πλοίου. Οι ενδιαιτήσεις του πληρώματος βρίσκονται εμπρός και πίσω στα Καταστρώματα 2 και 3, αλλά αποφεύγονται τα άκρα του σκάφους ώστε να περιορίζεται η επίδραση της πρόνευσης. Υπάρχουν διαμερίσματα των 9 και 18 κλινών για τους ναύτες και των 4 και 8 κλινών για τους υπαξιωματικούς. Οι τρεις τραπεζαρίες του πληρώματος βρίσκονται στο Κατάστρωμα 2, πίσω από το μηχανοστάσιο. Τα διαμερίσματα των αξιωματικών βρίσκονται στο πρωραίο τμήμα του Καταστρώματος 1 και είναι μονόκλινα με εφεδρική κουκέτα ή δίκλινα. Το καρέ των αξιωματικών βρίσκεται επίσης στο Κατάστρωμα 1, ενώ τα διαμερίσματα του Κυβερνήτη στο Κατάστρωμα 01 με άμεση πρόσβαση στο CIC και στη γέφυρα.
Φυσικά υπάρχουν εγκαταστάσεις αφαλάτωσης θαλασσίου ύδατος, αποθήκευσης και κατάψυξης προμηθειών, καθώς και ιατρείο με χειρουργείο. Τέλος, το πλοίο διαθέτει τυπικό εξοπλισμό ανεφοδιασμού εν πλω, αντλιών διάσωσης και σύστημα απομαγνήτισης τριών επιπέδων.

Σύστημα πρόωσης
Για τις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ το Π.Ν. επέλεξε σύστημα πρόωσης Συνδυασμού Diesel ή Αεριοστροβίλων (COmbined Diesel Or Gas: CODOG) που περιλαμβάνει:
-2 αεριοστρόβιλους General Electric LM2500-30 μέγιστης ισχύος 22.300kW ο καθένας
-2 κινητήρες Diesel τύπου MTU 20V956 TB83 μέγιστης ισχύος 3.830kW ο καθένας
-2 συγκροτήματα σύμπλεξης της Renk Tacke, τα οποία μεταδίδουν την κίνηση σε δύο Έλικες Ελεγχόμενου Βήματος (CPP) της Escher Wyss.
Υπό κανονικές συνθήκες το συγκρότημα πρόωσης ελέγχεται από τη γέφυρα, ή εναλλακτικά από το MCR, ενώ υπάρχει εφεδρική δυνατότητα τοπικού ελέγχου.
Στην περίπτωση της κλάσης ΥΔΡΑ οι κινητήρες Diesel παρέχουν αυτονομία τουλάχιστον 4.000NM και μέγιστη ταχύτητα οικονομικής πλεύσης της τάξης των 20 κόμβων, ενώ οι αεριοστρόβιλοι εξασφαλίζουν μέγιστη ταχύτητα υψηλότερη των 31 κόμβων.
Σε θερμοκρασία περιβάλλοντος 15C, σχετική υγρασία 60% και χωρίς απώλειες, η ονομαστική συνεχής ισχύς του αεριοστροβίλου LM2500-30 φθάνει τα 22.300kW στις 3.600 στροφές ανά λεπτό με ροή αέρος 68kg/sec αν και η άνοδος της θερμοκρασίας οδηγεί σε πτώση της απόδοσης ισχύος. H μέγιστη ισχύς μπορεί να αποδοθεί σε διάστημα 90sec από την έναρξη λειτουργίας του αεριοστροβίλου. Το βάρος του LM2500-30 είναι 4.672kg αλλά συνήθως τοποθετείται σε ηχομονωμένο θάλαμο με ελαστικές αναρτήσεις για μηχανική προστασία από κραδασμούς και κυρίως για την αποφυγή εκπομπής θορύβου μέσω της δομής του σκάφους.
O θάλαμος περιέχει αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης τύπου Halon-103,1, ενώ καταλαμβάνει χώρο μήκους 8,23m, πλάτους 2,75m, ύψους 3,05m και το βάρος του φθάνει τα 22kg περιλαμβανομένων των αναρτήσεων. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, η διαθεσιμότητα του LM2500-30 φθάνει το 99% και ο μέσος χρόνος μεταξύ αντικαταστάσεων από τα πλοία για επισκευή ή συντήρηση υπερβαίνει τις 13.000 ώρες λειτουργίας! Εφόσον υπάρχουν εφεδρικοί κινητήρες, η πρόβλεψη διόδων αντικατάστασης στα πλοία ελαχιστοποιεί την παραμονή τους εκτός επιχειρησιακής ετοιμότητας για την επισκευή ή συντήρηση των αεριοστροβίλων. Επιπλέον ο αεριοστρόβιλος LM2500-30 παρέχει δυνατότητα επιθεωρήσεων, αντικατάστασης πτερυγίων συμπιεστή και στροβίλων, άμεσης πρόσβασης στα ακροφύσια καυσίμου και γενικά εκτέλεσης περιορισμένης συντήρησης στο πλοίο.
 

Ειδική έμφαση αποδόθηκε στην απομόνωση των κινητήρων Diesel από τη δομή του σκάφους και το περιβάλλον, καθώς τα υψηλά επίπεδα θορύβου και δονήσεων που παράγουν μπορούν να επιβαρύνουν δραματικά το ηχητικό ίχνος του πλοίου αποκαλύπτοντας την παρουσία του σε εχθρικά υποβρύχια και υποβαθμίζοντας την απόδοση του εξοπλισμού Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (ASW). 'Ετσι οι δύο κινητήρες MTU 20V956 TB83 διαθέτουν διπλή ελαστική ανάρτηση και είναι τοποθετημένοι σε κοινό ηχομονωτικό θάλαμο που περιέχει βοηθητικό εξοπλισμό και αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης τύπου Halon-1031. Επίσης σε ηχομονωτικούς θαλάμους με ελαστική ανάρτηση είναι τοποθετημένες οι τέσσερις ηλεκτρογεννήτριες Diesel τύπου MTU 8V396 TB53 ισχύος 655kW που κινούν εναλλάκτες Siemens των 775kVA παράγοντας τριφασικό ρεύμα 440V, 60Hz. Κάθε ζεύγος γεννητριών μπορεί να καλύψει το σύνολο των αναγκών του πλοίου παρέχοντας 100% εφεδρική ηλεκτρική ισχύ και ενισχύοντας την ικανότητα επιβίωσης σε περίπτωση εχθρικών πληγμάτων. Συνολικά το μηχανοστάσιο των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ καταλαμβάνει τα ακόλουθα τέσσερα διαδοχικά διαμερίσματα: πρωραίο διαμέρισμα γεννητριών, διαμέρισμα αεριοστροβίλων, διαμέρισμα κυρίων κινητήρων Diesel και συγκροτημάτων σύμπλεξης, πρυμναίο διαμέρισμα γεννητριών.
Τα συστήματα πρόωσης τύπου CODOG είναι τα πλέον διαδεδομένα σε πλοία μέσου εκτοπίσματος γενικών καθηκόντων: ακόμη και το TN προσχώρησε σε σύστημα CODOG για τις δύο φρεγάτες τύπου MEKO 200TN Track II, εγκαταλείποντας το σύστημα Συνδυασμού Diesel Και Diesel (CODAD) της κλάσης YAVUZ: συγκριτικά στοιχεία παρουσιάζονται στον Πίνακα 2. Το σύστημα πρόωσης της κλάσης ΥΔΡΑ εξασφαλίζει ταχύτατη μετάβαση σε οποιοδήποτε σημείο του επιχειρησιακού περιβάλλοντος, χαμηλό επίπεδο θορύβου για αποτελεσματική διεξαγωγή επιχειρήσεων ASW και επαρκή αυτονομία, μόλις 100NM μικρότερη των φρεγατών κλάσης YAVUZ με σύστημα τύπου CODAD.

Πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Καθώς οι φρεγάτες διανύουν αισίως τη δεύτερη δεκαετίας υπηρεσίας, το Πολεμικό Ναυτικό δρομολογεί την εφαρμογή ενός προγράμματος ΕΜΖ ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, που θα επιτρέψει στα σκάφη να παραμείνουν αξιόμαχα για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ανάμεσα στα υποσυστήματα που αναμένεται να αναβαθμιστούν, να αντικατασταθούν ή να συμπληρωθούν βρίσκεται και το οπλικό σύστημα Phalanx της Raytheon. Κάθε φρεγάτα διαθέτει δύο Εγγύς Οπλικά Συστήματα Phalanx, ένα στο υπερυψωμένο κατάστρωμα πυροβόλου εμπρός από την γέφυρα και ένα στην οροφή του υπόστεγου στην πρύμνη του πλοίου. Η αναβάθμιση του συστήματος στην έκδοση Block 1B περιλαμβάνει την αντικατάσταση των καννών του πυροβόλου με νέες που προσφέρουν μικρότερη διασπορά βολίδων και την προσθήκη ενός συστήματος FLIR που βελτιώνει την ικανότητα έρευνας, ιχνηλάτησης και εμπλοκής απειλών. Παράλληλα ενσωματώνει μονάδα θερμικής απεικόνισης με ικανότητα παθητικής έρευνας και ιχνηλάτησης ημέρα και νύκτα.
Εξετάζεται επίσης η ενσωμάτωση Οπλικού Συστήματος Κατευθυνόμενων Βλημάτων τύπου Βλημάτων Περιστρεφόμενης Ατράκτουσυστήματος (RAM). Πρόκειται για υπερηχητικό, ελαφρύ, ταχείας αντίδρασης, αυτόνομης καθοδήγησης βλήμα σχεδιασμένο για να καταστρέφει βλήματα εναντίον πλοίων. Οι σχετικές δοκιμές έδειξαν ότι το ποσοστό επιτυχίας του συστήματος φθάνει το 95%.
Για την αναβάθμιση της δύναμης πυρός των φρεγατών ΜΕΚΟ 200HN, η BAE Systems προτείνει την αναβάθμιση του Συστήματος Ναυτικού Πυροβόλου Mk45 των 127 χιλ στην διαμόρφωση Mod 2 ή Mod 4. Οι βελτιώσεις αφορούν τόσο στην ακρίβεια, όσο και στο βεληνεκές των πυροβόλων, ενώ συμπληρώνονται από πυρομαχικά εκτεταμένους βεληνεκούς (LRLAP) για προσβολή την στόχων σε απόσταση μεγαλύτερη των 75 χιλιομέτρων.
Τέλος, για την οτ πυροβόλο μικρότερου διαμετρήματος των ΜΕΚΟ προτείνεται το πυροβόλο Mk38 Mod 2 των 25 χιλ, που διαθέτει κονσόλα τηλεχειριζόμενης λειτουργίας και προσφέρει βεληνεκές 2 χιλιομέτρων με ρυθμό βολής 180 βλήματα το λεπτό.

Πηγή: Πτήση

Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοίνωσε πως σήμερα 2 Ιουνίου 2008 στις 11:46 η φρεγάτα ΣΑΛΑΜΙΣ (F455) τύπου ΜΕΚΟ 200ΗΝ πραγματοποίησε στο Πεδίο Βολής Κρήτης με απόλυτη επιτυχία βολή Εξελιγμένου Βλήματος Sea Sparrow (ESSM) κατά τηλεκατευθυνόμενου στόχου Iris Jet, με δυνατότητα καταγραφής και αξιολόγησης των παραμέτρων βολής. Το βλήμα μετέφερε επίσης σύστημα τηλεμετρίας, ενώ η βολή κατέληξε κατά την ανακοίνωση στην κατάρριψη του στόχου. Η βολή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δοκιμών αποδοχής, μετά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του Συστήματος Κατακόρυφης Εκτόξευσης Κατευθυνόμενων Βλημάτων (GMVLS) Mk48 Mod2 της φρεγάτας από τεχνικό προσωπικό του ΠΝ. Κατά την εκτέλεση της βολής, στο πλοίο επέβαινε ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Ιωάννης Καραΐσκος ΠΝ.
Υπενθυμίζεται πως το σύστημα Mk48 Mod2 των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ 200ΗΝ του ΠΝ διαθέτει 16 θέσεις βλημάτων. Η Ελλάδα είναι μέλος της βιομηχανικής κοινοπραξίας ανάπτυξης του ESSM, με προγραμματισμένη προμήθεια 70 βλημάτων.
Επισημαίνεται πως τα βλήματα ESSM φέρουν Τηλεμετρική Διάταξη και Σύστημα Μετάδοσης Δεδομένων τα οποία σχεδίασε, ανέπτυξε και κατασκευάζει η INTRACOM Defense Electronics εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα για τις 12 χώρες που συμμετέχουν στο πολυεθνικό πρόγραμμα, στο οποίο η εταιρεία δραστηριοποιείται από το 1995. Επίσης μετά από διεθνή διαγωνισμό το 2007, η εταιρεία ανέλαβε επιπλέον την παραγωγή των ηλεκτρονικών του συστήματος πλοήγησης του ESSM. Στην ανακοίνωση της εταιρείας επισημαίνεται πως το πρόγραμμα, το οποίο ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής, αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά το 2015 και αποτελεί σημαντικό σταθμό για τη διεθνή δραστηριότητα της INTRACOM Defense Electronics και την ενεργό συμμετοχή της σε συνεργασίες με καταξιωμένες βιομηχανίες παγκοσμίως.

Πηγή: Defencenet

*Ακολούθησαν οι βολές των ΣΠΕΤΣΑΙ (F-453) και ΥΔΡΑ (F-452) στις 11 Ιουνίου 2009 και 4 Φεβρουαρίου 2010 αντίστοιχα, και απομένει η εκτέλεση βολών από τη φρεγάτα ΨΑΡΑ (F-454).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Πλήρωμα: 189
Εκτόπισμα: 3.200
Διαστάσεις: 117 x 14,8 x 4,1 μέτρα
Ταχύτητα: 31 κόμβοι
Αυτονομία: 4.100 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 16 κόμβων
Πρόωση: δύο αεροστρόβιλοι General Electric LM 2500-30 απόδοσης 60.656 ίππων, δύο ντίζελ MTU 20V956 ΤΒ82 απόδοσης 10.400 ίππων, 2 έλικες
Ηλεκτρονικός εξοπλισμός: ραντάρ επιφανείας/αέρας MW08, επιφανείας DA08, ελέγχου πυρός 2 STIR 180, σόναρ τρόπιδας Westinghouse DE1160HM, συρόμενο σόναρ DE1160VDS, ESM/ECM Argo AR700/APECS, σύστημα εκτόξευσης αναλωσίμων Mk36 SRBOC, σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Nixie ΑΝ/SLO-25, σύστημα διαχείρισης μάχης STACOS Mod2
Οπλισμός: πυροβόλο Mk45 Mod2A των 127 χιλ./54 διαμετρημάτων, εκτοξευτής Mk48 Mod2 VLS με 16 βλήματα RIM7Μ Sea Sparrow, 2x4 κάνιστρα Mk141 βλημάτων RGM-84 Harpoon, δύο Phalanx Mk15 CIWS των 20 χιλ., δύο τριπλοί τορπιλοσωλήνες Mk32 Mod 5 των 324 χιλ., ένα ελικόπτερο 5-70Β6 Aegean Hawk

ΟΝΟΜΑ              ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ
F452 ΥΔΡΑ                1992
F453 ΣΠΕΤΣΕΣ         1996
F454 ΨΑΡΑ                1998
F455 ΣΑΛΑΜΙΣ        1999

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου