Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

S-70Β-6 AEGEAN HAWK (11)


Το Π.Ν. παρήγγειλε την απόκτηση 5 ελικοπτέρων S-70Β-6 Αegean Hawk στις 17 Αυγούστου του 1992 για τις τέσσερις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ 200ΗΝ κλάσης ΥΔΡΑ, ενώ  ακολούθησε η ενεργοποίηση της option απόκτησης τριών ακόμη ελικοπτέρων S-70B-6 Aegean Hawk. Δύο από αυτά παραδόθηκαν στα τέλη του 1994, τρία το 1995, ένα το 1997 και δύο ακόμη το 1998. Στις 12 Ιουνίου 2000 η Γ.Δ.Ε. του Υπουργίου Εθνικής Άμυνας και η Sikorsky υπέγραψαν σύμβαση ύψους 107.000.000 δολαρίων για την  προμήθεια 3 ελικοπτέρων S-70B Aegean Hawk εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα σόναρ, υπέρυθρης επιτήρησης και αυτοπροστασίας.
Τα ελικόπτερα διαθέτουν δύο αξονοστρόβιλους κινητήρες General Electric Τ700-GΕ-401 C. Στην έκδοση αυτή, κάθε κινητήρας αποδίδει ισχύ 1.690 ίππων (1.260 kW) στο συγκρότημα μετάδοσης που μπορεί να απορροφήσει συνολικά 3.400 ίππους (2.535 kW). Η μέγιστη ισχύς των 1.900 ίππων (1.415 kW) αποδίδεται σε περίπτωση βλάβης ενός κινητήρα. Κύρια χαρακτηριστικά των κινητήρων αυτών είναι η υψηλή αντοχή και αξιοπιστία, η ευκολία συντήρησης και η χαμηλή ειδική κατανάλωση καυσίμου. Οι κινητήρες όπως και το ελικόπτερο συνολικά, διαθέτουν εκτεταμένη αντιδιαβρωτική προστασία. 

Εξοπλισμός Αποστολής 
Οι κύριες αποστολές των ναυτικών ελικοπτέρων του Π.Ν. είναι ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος και ο πόλεμος επιφανείας. Στον πυρήνα του εξοπλισμού ανθυποβρυχιακού πολέμου βρίσκεται το ποντιζόμενο σόναρ, με το οποίο επιτυγχάνεται ο ηχητικός εντοπισμός υποβρύχιων στόχων. Τα οκτώ αρχικά ελικόπτερα S-70Β-6 παραδόθηκαν με ποντιζόμενα σόναρ τύπου ΑΝ/ΑQS-18(V)3 της, τότε, Βendix Oceanics. Την περίοδο της επιλογής και διαμόρφωσης του εξοπλισμού των ελικοπτέρων, το σύστημα αυτό βρισκόταν στην αιχμή της τεχνολογίας.
Πρόκειται για ένα πλήρως ψηφιακό σύστημα ενεργού και παθητικής λειτουργίας, συχνοτήτων 9,23/10/10,77kHz με καλώδιο μήκους 305 μέτρων, που αποτελεί μακρινό απόγονο του συστήματος ΑΝ/ΑQS13Β των ελικοπτέρων Αgusta Βell ΑΒ-212ΑSW. Εξαιτίας της σχετικά χαμηλής ισχύος και της λειτουργίας σε μέση συχνότητα, τα ποντιζόμενα σόναρ ελικοπτέρων της γενιάς αυτής επιτυγχάνουν μέγιστη εμβέλεια εντοπισμού υποβρυχίων μεταξύ 10 και 20 χιλιομέτρων. Αντίθετα, η χρήση υψηλότερης ισχύος και χαμηλής συχνότητας στα ποντιζόμενα σόναρ της επόμενης γενιάς εξασφαλίζει πολλαπλάσια εμβέλεια εντοπισμού.

Έτσι, το Π.Ν. αποφάσισε να εξοπλίσει τα τρία S-70Β-6 της επόμενης παραγγελίας με Ενεργό Σόναρ Μακράς Εμβέλειας Ελικοπτέρου (HΕLRΑS) της L-3 Communicatiοns Ocean Systems (πρώην Βendix). Σε αντίθεση με τα προαναφερόμενα σόναρ, το HΕLRΑS λειτουργεί σε κεντρική συχνότητα μόλις 1,38kHz. Με συνολικό βάρος 320kg κατά προσέγγιση, το σύστημα χρησιμοποιεί ποντιζόμενα τμήμα προηγμένης τεχνολογίας και λειτουργεί σε μέγιστο βάθος 500 μέτρων επιτυγχάνοντας μακρά εμβέλεια εντοπισμού σε θάλασσες μεγάλου και περιορισμένου βάθους. Σε εκτεταμένες δοκιμές στις θάλασσες του Τιμόρ, της Τασμανίας, του Ιονίου και της Λιγουρίας, το HΕLRΑS επέδειξε εμβέλεια μεταξύ 30 και 70 χιλιομέτρων και εξαιρετικά υψηλή αξιοπιστία, ακόμη και σε βάθη μόλις 50 μέτρων.
Με την εγκατάσταση του HΕLRΑS στα 8 διαθέσιμα Αegean Hawk αφαιρέθηκαν από τα τελευταία ισάριθμα σύγχρονα και ελάχιστα χρησιμοποιημένα ποντιζόμενα σόναρ τύπου ΑΝ/Α0S-18(V)3, που αντικατέστησαν το παρωχημένο ποντιζόμενο σόναρ ΑΝ/ΑQS-13Β στα 8 ελικόπτερα τύπου ΑΒ-212ΑSW. 
Τα ελικόπτερα του Π.Ν. διαθέτουν το ραντάρ έρευνας επιφανείας Telephonics AN/APS-143(V)3 που χρησιμοποιεί τεχνολογία συμπίεσης παλμών, για να επιτυγχάνει εξαιρετικά υψηλή ευαισθησία εντοπισμού περισκοπίων υποβρυχίων ακόμη και σε ταραγμένη θάλασσα. Επίσης τα S-70B-6 είναι εξοπλισμένα με σύστημα Μέτρων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης (ESM) AN/ALR-606(V)2 της Litton ATD που καλύπτει συχνότητες 0,5-20GHz. Σε διαμόρφωση επιτήρησης, η οθόνη πλάσματος του ALR-606(V)2 απεικονίζει έως και δεκαπέντε πομπούς υψηλότερης προτεραιότητας, ενώ η διαμόρφωση εντοπισμού παρέχει εξαιρετικά ακριβή διόπτευση οποιουδήποτε πομπού στην οθόνη για την εξαγωγή δεδομένων εμπλοκής στόχων και ακριβείς μετρήσεις συχνότητας, PRF και πλάτους παλμών. Τα συστήματα ESM δεν πρέπει να συγχέονται με χαμηλού κόστους Δέκτες Προειδοποίησης ραντάρ (RWR) που περιορίζονται αποκλειστικά στην αυτοπροστασία των φορέων τους. O εξοπλισμός των ελικοπτέρων S-70B-6 του Π.Ν. περιλαμβάνει το Σύστημα Τακτικών Δεδομένων (TDS) AN/ASN-150(V) της Teledyne, που χρησιμοποιείται επίσης στα ελικόπτερα SH-60F και SH-2G του USN. Το ASN-150(V) ελέγχει τον εξοπλισμό ναυτιλίας και τηλεπικοινωνιών του ελικοπτέρου και διασυνδέεται με τα συστήματα επεξεργασίας ακουστικών σημάτων, ραντάρ και ESM μέσω τυποποιημένης αρτηρίας δεδομένων MIL-STD 1553B. Τα οπλικά συστήματα του ελικοπτέρου ελέγχονται επίσης από το ASN-150(V).  
Επιπλέον, στα αρχικά 8 ελικόπτερα προστέθηκε σύστημα Υπέρυθρης Πρόσθιας Παρατήρησης AN/ AAQ-22Q Star SAFIRE FLIR sensor για ασφαλή πτήση και παθητικό εντοπισμό στόχων σε μακρά εμβέλεια τη νύχτα ενώ τα 3 S-70Β Aegean Hawk που προσκτήθηκαν είναι εφοδιασμένα με το Raytheon AN/AAS-44 FLIR/laser rangefinder

S-70B-6 Aegean Hawk & Penguin Mk2 Mod7
Τα ελικόπτερα S-70B-6 του Π.Ν. διαθέτουν εξαρχής ικανότητα μεταφοράς και εκτόξευσης ενός Βλήματος Αέρος-Επιφανείας (ASM) PENGUIN Mk2 Mod7 της NFT που εξοπλίζει τα SH-60B του Αμερικανικού Ναυτικού ως AGM-119B. Το βλήμα βάρους 385kg μεταφέρει ημι-διατρητική (SAP) εκρηκτική κεφαλή Mk19 των 120kg με ταχύτητα υψηλότερη των Mach 0,8 σε ακτίνα δράσης 19NM (34km). Στην ενδιάμεση φάση πτήσης το βλήμα ελέγχεται από Σύστημα Αδρανειακής Αναφοράς (INS), που επιτρέπει μεταβολή πορείας ακόμη και κατά 90deg σε προγραμματισμένο σημείο της διαδρομής για την απόκρυψη της διόπτευσης του φορέα εκτόξευσης, ή την εμπλοκή στόχου πίσω από εμπόδια όπως νησιά. Στην τελική φάση πτήσης ενεργοποιείται ο παθητικός ερευνητής υπερύθρων IR του βλήματος που παρέχει πεδίο έρευνας επιλεγόμενου μεγέθους και σχήματος, δυνατότητα αγνόησης ορισμένων στόχων για την προσβολή συγκεκριμένων πλοίων ενός σχηματισμού, καθώς και προηγμένα χαρακτηριστικά απόρριψης Αντι-Μέτρων IR (IRCM) και διάκρισης στόχων από θαλάσσιο ή χερσαίο περιβάλλον IR. Για τον υπολογισμό και προγραμματισμό των παραπάνω στοιχείων ναυτιλίας και εμπλοκής, το Σύστημα Ελέγχου Βλήματος (MCS) της NFT στον ειδικό βραχίονα ανάρτησης δέχεται δεδομένα στόχου από το σύστημα ASN-150(V) του ελικοπτέρου, τα οποία εξάγονται είτε από το ραντάρ APN-143(V)3, είτε από το σύστημα ALR-606(V)2 ESM. Στην τελευταία περίπτωση αν και δεν παρέχονται δεδομένα ακτίνας στόχου, συνεπώς η εκτόξευση εκτελείται αποκλειστικά με βάση στοιχεία διόπτευσης (BOL), η διαμόρφωση είναι εντελώς παθητική, ο στόχος δεν προειδοποιείται από εκπομπές ραντάρ για την επικείμενη επίθεση. Ανάλογα χαρακτηριστικά παρουσιάζει η διαμόρφωση εκτόξευσης στη Γραμμή Σκόπευσης (LOS) με οπτική πρόσκτηση στόχου που χρησιμοποιείται σε έκτακτες καταστάσεις. Εναλλακτικά, δεδομένα στόχου μπορούν να μεταβιβασθούν στο ελικόπτερο από οποιαδήποτε εξωτερική πηγή εφοδιασμένη με συμβατή ζεύξη δεδομένων. Είναι προφανής η μοναδική επιχειρησιακή ευελιξία που παρέχει στις φρεγάτες του Π.Ν. ο εξοπλισμός του οργανικού τους ελικοπτέρου με βλήμα PENGUIN Mk2 Mod7: το S-70B-6 επεκτείνει δραματικά την ακτίνα εμπλοκής στόχων επιφανείας του πλοίου, ενώ μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολή ASW με εξοπλισμό ενός βλήματος και δύο τορπιλών Mk46 Mod5, συνήθως όμως θα μεταφέρει εξωτερική δεξαμενή καυσίμου αντί της δεύτερης τορπίλης. Ενδεικτικά το S-70B-6 με φορτίο δύο τορπιλών και εξωτερική δεξαμενή καυσίμου, μπορεί να παραμείνει σε απόσταση 50NM (92,6km) από το πλοίο εκτελώντας επιχειρήσεις ASW επί 3,5 ώρες με 50% του χρόνου σε αιώρηση και να επιστρέψει διατηρώντας 10% υπόλοιπο καυσίμου!
Αξίζει να σημειωθεί πως οι υψηλές επιδόσεις επιχειρησιακής αυτονομίας του S-70B-6 και ο εξοπλισμός του με προηγμένα συστήματα επιτήρησης εξασφαλίζουν στο πλοίο πληρέστερη αντίληψη της τακτικής κατάστασης επιφανείας, πέραν του ορίζοντα ραντάρ που δεν υπερβαίνει τα 11NM (20km). Επιπλέον η μεταβίβαση δεδομένων στόχου από το ραντάρ ή το σύστημα ESM του ελικοπτέρου μέσω της ζεύξης δεδομένων, επιτρέπει την εμπλοκή στόχων πέραν του ορίζοντα ραντάρ του πλοίου με τα Βλήματα Επιφανείας-Επιφανείας (SSM) του τελευταίου.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Μήκος/Πλάτος/Ύψος: 15,26/1,75/3,79m
Διάμετρος στροφείων: 16,36/3,35m
Βάρος (κενό): 6,191 τόνοι
Βάρος (μάχης): 9,575 τόνοι (κατά υποβρυχίων)
Βάρος (μάχης): 8,739 τόνοι (κατά πλοίων)
Μέγιστο ύψος: 7,790mm
Εμβέλεια: 592 km
Ταχύτητα: 272 km/h
Αρχικός ρυθμός ανόδου: 213 km/h
Κινητήρας: 2 General Electric T700-GE-401C turboshaft - 3.400 hp
Οπλισμός: Τορπίλες Mark 46 ή Mark 50 ALT (Advanced Lightweight Torpedoes)
NFT Penguin Mk2 ASM, Hellfire

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου